Nieuwsbericht

Een schreeuw om hulpmiddelen of een schreeuw om medezeggenschap?

Profielfoto van Annemieke den Teuling
12 mei 2024 | 3 minuten lezen

Er is in de zorg een schreeuw om hulpmiddelen en die mag ook zeker de adviesraden (VAR, PAR, MAR, ZAR, VVAR, enz) bereiken.
Vanuit de V&VN is er een mooi en nodig onderzoek gedaan met helaas minder mooie, maar al te herkenbare uitkomsten.

Dit is gelijk ook een mooi onderwerp voor de adviesraden in de zorg, bijv. in het kader van werkplezier, behouden van personeel, kwaliteit van zorg en de borging hiervan bieden of efficiënter werken. Er valt zoveel winst te halen!

Als adviesraad (VAR, PAR, MAR, ZAR, VVAR, enz) wil je de kwaliteit van zorg waarborgen, en die waar mogelijk verbeteren, vanuit de optiek van de zorgprofessional.

(vanuit wetgeving WKKGZ ; Zorgprofessional invloed laten uitoefenen over beleid dat over hen en hun beroepsinhoud gaat)
Heb je hier, met de pet van je rol binnen de adviesraad op, al eens over nagedacht? Is er binnen jouw organisatie/achterban ook een inventarisatie gemaakt over dit onderwerp? Of bén je al in gesprek met je bestuurder of collega’s hierover? Past het binnen jullie koers om hier aandacht aan te besteden? Wat levert het op voor jullie en jullie achterban?
Tip; Maak tijd voor kwaliteit. Of misschien héb je hier al een succes in bereikt, dan een dikke hoera voor jullie!

Hoera, het is de ‘Dag van de Verpleging’! (of sinds 2013 ook wel de ‘dag van de Zorg’ genoemd) Fantastisch om extra stil te staan bij de zorgprofessional!

Opvallend hieraan is dat de zorgprofessional steeds meer in de aandacht mag komen te staan, maar dan wel belemmerd wordt in het werk door een tekort aan hulpmiddelen. Lekker tegenstrijdig. Vaak is er letterlijk een schreeuw om hulpmiddelen om ‘ons’ werk te kunnen uitvoeren.

Verpleegkundigen en ook verzorgenden tonen steeds meer persoonlijk leiderschap en laten met trots zien wat hun waarde is voor de gezondheidszorg. Deze dag staat in het teken van verbetering van de kwaliteit van zorg en versterking van de beroepsuitoefening.

Jij kan als zorgprofessional het verschil maken, zelfs dag en nacht!

Maar wat als je niet beschikt over de juiste hulpmiddelen om de kwaliteit van zorg te leveren die je zo graag als zorgprofessional wilt leveren? Het belemmert je, het frustreert je en misschien nog wel het allerbelangrijkste; je kan je cliënt/ patiënt/bewoner niet (op tijd) bieden wat deze nodig heeft! 

Wat staat er nou eigenlijk in het onderzoek?

Om maar even te citeren vanuit het artikel van de V&VN van 19 feb jongstleden;

“Ruim tweederde van de verpleegkundigen, verzorgenden en verpleegkundig specialisten die betrokken zijn bij het aanvragen, bestellen of leveren van hulpmiddelen ervaart daarmee iedere maand problemen. Dat blijkt uit een peiling onder bijna vijfduizend leden van V&VN.

Van de ondervraagden geeft 69% aan structureel tegen problemen aan te lopen met de aanvoer van hulpmiddelen. Zoals blaaskatheters, verbandmiddelen, continentiemateriaal en naalden. 

Ze melden dat hiermee minstens een keer per maand iets mis gaat. 42% heeft hier zelfs elke week problemen mee. Van de deelnemende zorgprofessionals zegt 5% dat het vlekkeloos verloopt.

De meeste meldingen worden gedaan bij de leverancier en bij de eigen organisatie. Ruim driekwart (78%) van de verpleegkundigen, verzorgenden en verpleegkundig specialisten die problemen ervaart, weet niet dat je daar melding van kunt doen. Van degenen die daar wel van op de hoogte zijn, meldt een kleine meerderheid (52%) weleens. “

Een greep uit de reacties vanuit de zorgprofessional van V&VN;

“Gemiddeld sta je 10 minuten in de wacht totdat je iemand aan de telefoon krijgt. Vervolgens wordt je van het kastje naar de muur gestuurd”
“Vervangend materiaal is vaak minder van kwaliteit”
“Ik hang vaak een uur aan de telefoon om inco-materiaal te bestellen”
“In contact gaan is vaak de beste oplossing alhoewel erg tijdrovend…”

Kom in actie!

Dusss… op de “Dag van de Verpleging/Zorg’ even extra stilstaan bij het tekort aan hulpmiddelen is niet overbodig lijkt mij. Adviesraden denk eens na over bovenstaande. En beste bestuurders, zorg voor de juiste faciliteiten voor zorgprofessionals en bespreek knelpunten met je adviesraad. Leveranciers kom in actie en maak samen het werk van de zorgprofessional gemakkelijker, zodat er meer tijd en aandacht kan zijn voor de cliënt/ patiënt/bewoner! Dat is voor iedereen het einddoel toch?!

 

En lieve zorgprofessional: Heb je een Zetje nodig, kan je een Zetje gebruiken of wil je graag een Zetje?
Dan kan en mag je altijd bij Zetje terecht. (
info@zetje.nlof kijk eens op www.zetje.nl).

Bedankt voor de goede zorgen!

Zetje traint, coacht, adviseert en begeleidt adviesraden en ondernemingsraden in de zorgsector in;
- (Mede)zeggenschap & invloed,
- Communicatie en gedrag,
- Teambuilding en samenwerking,
- Persoonlijk Leiderschap,

mét de focus op duurzaam resultaat.
Daarnaast levert Zetje advies- en begeleidingsdiensten aan inspraak- en (mede)zeggenschapsorganen.

De trainers en adviseurs van Zetje inspireren, motiveren, confronteren en enthousiasmeren.
Hiermee stimuleert Zetje daadwerkelijke bewustwording van jezelf en je (medezeggenschaps)omgeving. 

- Annemieke den Teuling
Trainer / Teamcoach bij Zetje
Verpleegkundige