Zo heb je niet alleen gelijk, maar krijg je het ook!
Als OR heb je heel vaak gelijk, dat weten jullie natuurlijk ook. Maar je krijgt dit niet altijd van je bestuurder. Daar weten we wat op: gebruik maken van communicatiestijlen. Want niet iedereen heeft dezelfde stijl van communiceren en dat leidt tot misverstanden.
Iedere communicatiestijl heeft zijn eigen lijstje van do's en dont's. Wanneer je weet welke communicatiestijl jullie bestuurder heeft, kun je jullie communicatie hierop aanpassen. Zo heb je niet alleen gelijk, maar krijg je dit ook. In deze video legt Niek van Keulen uit welke stijlen er zijn en welk gedrag hierbij past.
Communicatiestijl 1: analyserend
Hierbij is de persoon zakelijk ingesteld, maar wil ook veel te weten komen. Beslissingen worden pas gemaakt na lang wikken en wegen en het is vaak gericht op details.
Zorg er dus voor dat je als OR goed voorbereid bent, weet wat je wil en hoe je dit gaat overbrengen.
Communicatiestijl 2: Sturend
De directieve, ook wel de regisserende, persoon. Deze kan soms dwingend overkomen. Wil snel keuzes maken en kan daardoor sneller stoppen met luisteren.
Als OR is het belangrijk dat je kort maar krachtig bent. Opties geven is goed, zodat de bestuurder hierin zelf het besluit kan nemen.
Communicatiestijl 3: Aimabel
De aimabele persoon stelt veel vragen en wil je op je gemak stellen. Is heel erg bezig met de mens achter het OR-lid, maar kan daardoor ook verzanden in een ander gesprek dan waar je voor kwam.
Probeer als OR deze bestuurder bij het punt van gesprek te houden. Hiebij kan tot een besluit komen wat langer tijd nodig hebben.
Communicatiestijl 4: expressief
De expressieve persoon is echt op mensen gericht en werkt vanuit gevoel. Dit zorgt er ook voor dat de bestuurder heel wisselvallig kan zijn.
Als OR werkt het bij deze bestuurders vaak goed om aan te sluiten op dromen en ideeen vanuit die bestuurder.
Invloed uitoefenen
Met het inspelen op de primaire communicatiestijl van je bestuurder kun je dus invloed uitoefenen op hoe je boodschap overkomt. Want we lijken als mensen heel rationeel, zeker in een overlegvergadering. Maar het leeuwendeel van hoe we de boodschap horen heeft niet te maken met de inhoud, maar met de manier waarop.
Om als OR de inhoud van jullie punt goed over te brengen, doe je er goed aan aandacht te hebben voor jullie formulering. Dit is iets dat je moet oefenen, uitproberen en weer aan moet passen. Bijvoorbeeld een nabespreking na de overlegvergadering kan jullie OR helpen om hier beter in te worden.
Probeer het uit, en wij zijn benieuwd hoe dit gaat!