Kunst en Kunde van vragen stellen
Wat ik bij veel medezeggenschapsraden (OR, VAR, CR) zie is dat ze vaak weinig gerichte informatie (los)krijgen. Ze overladen bestuurders met vragen zonder zich te verdiepen in de kwaliteit van hun vragen. Het zijn vragen zonder focus en zonder duidelijk doel. Dan krijg je niet de antwoorden die je nodig hebt om efficiënt en effectief te vergaderen, besluiten te nemen en te adviseren.
Gelukkig kun je goede vragen stellen leren. In de afgelopen twintig jaar heb ik veel materiaal ontvangen, verzameld en ontwikkeld tijdens mijn werk. En daarmee help ik de medezeggenschapsraden en bestuurders graag op weg naar antwoorden die houtsnijden. De kennis die ik deel is ook heel nuttig voor iedereen die effectievere vragen wil leren stellen.
Vragen stellen is een krachtige manier van communiceren en een waardevolle gesprekstechniek.
Met vragen toon je belangstelling, win je informatie in, doorbreek je een monoloog, confronteer je, zoek je bevestiging, leef je mee, ben je beleefd, behaag je, laat je nieuwsgierigheid zien, veroordeel je, enzovoorts.
De vragen die je jezelf vooraf kunt stellen:
1. Ben jij je vooraf bewust van je eigen motivatie om je vraag te stellen?
2. Ben jij je bewust van wat je vraag teweegbrengt bij de ander?
3. Krijg je precies het antwoord waarnaar je op zoek bent?
Waarschijnlijk niet. Oefening, geduld en zelfreflectie zorgen ervoor dat de focus, doel en kwaliteit van je vragen steeds beter worden. Je effectiviteit en invloed nemen daardoor toe. Nog meer wanneer je steeds oprecht interesse toont in de antwoorden van je gesprekspartner. Gééf wat je wilt ontvangen, aandacht. Met andere woorden, wat je uitstraalt krijg je terug. Zo leg jij zelf de basis voor een goed gesprek.
Natuurlijk is de houding van je gesprekspartner net zo bepalend,
meestal is dit de bestuurder. Voor een vruchtbare uitwisseling van vraag en antwoord moet de basis van de relatie tussen de medezeggenschap en bestuurder wel op orde zijn. Dat betekent dat er sprake is van gelijkwaardigheid, wederzijds vertrouwen en wederzijds respect. Is dat niet zo, dan is het vrijwel zinloos om vragen aan elkaar te stellen. Het antwoord doet er dan in feite niet toe omdat alles in twijfel wordt getrokken. Gelukkig kunnen goede vragen ook hier helpen om de situatie helder te krijgen en de relatie te verbeteren.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Michiel heeft, als mede-eigenaar en trainer bij Zetje, een boek geschreven waarin bovenstaande wordt uitgediept en waar meer goede adviezen en tips in beschreven staan. Informatie over het boek vind je HIER.
Eerder schreef Michiel dit artikel over het reageren op en van een bestuurder, die ook in het boek terug te vinden is.